Ta båten till Roskilde

I månadsskiftet juni-juli seglade vi till Roskilde. Vi stannade i Helsingör och Frederiksvaerk på ditresan, och i Hundested och Helsingör på hemresan. Här är några tips som kanske kan vara till hjälpa om ni planerar ta båten till Roskilde.

En av utmaningarna är att Roskildefjortden är mycket grund. Man skall hålla sig till rekommenderade leder och noggrannt följa de sjömärken som på vissa ställen står ganska tätt. Enligt sjökortet är minsta djup i den led man går 2,2 meter. Medelvattenståndet under sommaren gör att vattnet är något djupare. Trots att vi följde sjökortet så gick vi på grund där det skulle vara betydligt djupare än vårt djupgående. Vår båt sticker 2,0 meter. Enligt hamnkaptenen i Roskilde så minskar vattendjupet betydligt, kanske en halvmeter eller mer, när det blåser kraftiga sydliga eller ostliga vindar. Vattnet blåser helt enkelt ut ur Roskildefjorden. När vi gick på grund blåste det ganska bra, ca 15 m/s från sydost. Alla vindmöllor vi såg stod still, ett tecken på att det blåser ganska bra. 

Vi lyckades komma loss genom att backa, plus att den motvind vi hade vred ner båten vilket hjälpte till för att vi skulle komma loss. Roskildefjordens botten är lera, vilket gör att man ”mjuklandar” när det blir stopp. Dessutom verkar det vara ganska vanligt att gå på grund i Roskildefjorden.  Fast man brukar inte gå på grund där vi gick på grund, utan snarare strax utanför Roskilde marina enligt hamnkaptenen i Roskilde. Det tycks som om det finns samma typ av skeppare där som i Stockholms skärgård. De som har gått på grund, och de som kommer att gå på grund.

Man bör följa de rekommenderade rutterna. Vid Fredriksvaerk tog vi en genväg eftersom sjökortet angav djup som vi borde klara av utan problem. Dessutom var det kav lugnt så vattennivån borde vara ganska hög. Det blev dock lite onödigt spännande när ekolodet visade minskande djup och vid ett tillfälle bara 1,9 meter. Det tycks som om djupangivelserna bör hanteras med en viss skepsis, speciellt de områden som ligger utanför de rekommenderade rutterna. På sådana ställen kan det vara betydligt djupare än vad som anges, men också betydligt mindre.

Vid Frederikssund finns Kronprins Fredriks bro, som öppnas var 30e minut mellan 9 och 19 på vardagar, och mellan 06.30 och 19 på helger. Det finns några undantag. Den öppnas inte så ofta på vardagar mellan 14 och 18.30, och endast var hel timma mellan 10 och 14 på helger. Enligt sjökortet skall man hissa den blåvitrutiga ”N”-flaggan samt ge en lång och en kort signal för att bron skall öppnas. I praktiken tycks bron öppnas utan att man behöver flagga och ge signal. Många danska båtar har hissat den blåvita flaggan så det finns nog en anledning att hissa en sådan. 

Mellan bron och Roskilde finns en kraftledning man måste gå under, men den fria höjden är 21 meter så det är knappast ett problem.

När det gäller hamnarna så stannar vi gärna i Helsingör. Det går ofta att finna plats, det är relativt nära till staden, marinan erbjuder bra service och man kan tanka ganska enkelt. Det finns en pump inne i marinan, både bensin och diesel, där man betalar med kort. Diesel kostar DKK 10:55/liter, dvs ca tretton kronor per liter. Hamnavgiften löser man i en automat och betalar med kort. Förutom det märke man sätter på båten behöver man även ett hamnkort för att komma in på toaletter samt för att betala varmvatten till dusch och för el. När det gäller elen så brukar man kunna hitta uttag där det redan är betalt, så titta först innan ni betalar för el. Lämna också tillbaka kortet innan avfärd för att få tillbaka depositionsavgiften. Kortet går nämligen ut efter 72 timmar. För att få tillbaks depositionsavgiften när kortet gått ut måste man gå till hamnkontoret under deras kontorstid. Helsingör har ett bra utbud av attraktioner såsom M/S Museet for Søfart (www.mfs.dk) och Kronborg slott, bra mataffärer inne i staden och många bra restauranger. Segelbåtsklubbens restaurang, Kronborg Havsbad, har bra mat.

Frederiksvaerk är en trevlig marina där det tycks vara enkelt att hitta plats. Dessutom är det en Frihamn, vilket gör att man endast betalar DKK 30:- per dag. Hamnkaptenen kommer runt på morgonen för att ta upp betalning. Bra duschar och toaletter och gott om grillplatser. Här finns ett café där man också kan äta varm mat. Nackdelen med Frederiksvaerk är att det är drygt 1,5 km in till centrum och närmaste mataffär. Är man intresserad av restauranger så finns tre olika restauranger som rekommenderades, men de låg alla en bit utanför Frederiksvaerk. Inget att tänka på om man går till fots.

Roskilde är mycket fint, där en mycket sevärd attraktion är Vikingamuseet. Det verkade relativt lätt att hitta plats i marinan, trots att vi kom de dagar då Roskildefestivalen pågick. Hamnen har bra duschar och toaletter, el kostar inget extra och man betalar hamnavgiften i en automat. Det är också möjligt att tanka diesel, men då måste hamnkaptenen komma och låsa upp pumpen. Sedan får man betala i hamnkontoret en bit bort, med kort. Hamnkaptenen arbetar på vardagar, normalt inte på helger. Enligt hamnkaptenen skulle han arbeta på lördagen då vi skulle ge oss iväg. Vi skulle kunna tanka mellan 10 och 12. Vi la båten vid pumpen i god tid före tio. Hamnkaptenens assistent kom först klockan elva. Tydligen hade hamnkaptenen och hans assistent inte harmoniserat lördagens arbetstider. Dieseln kostade DKK 12:50 men var, enligt en dansk seglare, ”riktig båtdiesel”. Det är en bit in till stadens centrum, och dessutom uppförsbacke, men där finns många bra livsmedelsbutiker, restauranger och t ex Roskilde domkyrka som har gratis orgelkonserter varje torsdag under sommaren. Och så finns det något som heter Roskildefestivalen som i år tycks ha varit en stor upplevelse.

Hundested hade tre dagars hamnfest när vi kom dit. Hamnen var tämligen full, annars finns det nog ganska bra med båtplats. Samma system som i Helsingör beträffande hamnavgift, man betalar i automat och behöver ett hamnkort som man betalar depositonsavgift för. Staden har mycket att erbjuda, många restauranger runt marinan, och flera stora mataffärer som även har öppet på söndagar. Enligt en dansk seglare skulle det också vara enkelt att tanka i en automat i hamnen. Hundested kan gärna rekommenderas, men man bör kanske undvika de hamnfestdagar som hålls i början av juli för att enklare hitta plats. Förutom att det är trångt tycktes musiknivån på vissa ställen i hamnen vara för döva.

Björn Mossberg

 


Rekommenderade leder är väl utmärkta. Utanför markeringarna kan det vara väldigt grunt.

 


Bild av vår plotter som visar var vi gick på grund - vid pilen. Vi följde den rekommenderade rutten.


Kung Frederiks bro. När den är stängd har den tre meters fri höjd.

 


Besöker man Vikingamuseet kan man få ro och segla vikingaskepp. Den orange ankan är Roskildes färg - "go orange".